2020.02.16.
Hogyan változott a keresőmarketing az elmúlt 10 évben?
Nem mindig voltak olyan komoly analitikai eszközei a keresőmarketingeseknek, mint amiket napjainkban használunk. A Google Analytics, a Search Console vagy az Ahrefs még vagy meg sem alakult, vagy igen kezdetleges formában működött, s a hirdetési vagy promóciós kampányok is egy kicsit másképp néztek ki. Nézzük meg, mi változott az elmúlt 10 évben a keresőmarketing szakmát illetően.
Ma már mindenki mobilt használ
Régebben nem volt még normálisan támogatott technológia sem arra, hogy az emberek optimálisan tudjanak mobilon internetezni, és az okostelefonok is kuriózumnak számítottak. Ezzel szemben ma már annak ellenére, hogy a miniatűr képernyőkön sokkal nehézkesebb az online böngészés, mégis rengetegen választják ezt, hiszen ez mindig kéznél van, hála a mobilnet elterjedésének.
Ez azt eredményezte, hogy a legtöbb webes vállalkozás az elmúlt 10 évben igen sokat tett azért, hogy a webáruházaik reszponzív dizájnt kapjanak, mely lehetővé teszi a mobilról érkező felhasználók részére azt, hogy egy letisztult és könnyen használható oldal jelenjen meg nekik akkor is, ha okostelefont használnak.
Ennek hatására az összes hirdetés is megváltozott, hiszen a méreteknél már lehetett a képeket, videókat és szövegeket is mobilra optimalizálni. Természetesen a Google is beszállt a bizniszbe, így azok a site-ok, amelyek mobilra is optimalizáltak, előrébb kerültek a SERP-eken.
Megjelentek az applikáción belüli hirdetések
Az okostelefonokra nem mindig javasolt a webes verziót lebutítani, hiszen gyakran egyszerűbb, ha külön applikációt készítünk ezekre az eszközökre, mert kevesebb helyet foglalnak és nem fogyasztanak annyi energiát - akksit.
A mobilappok egyben pedig új felületet jelentettek a keresőmarketing szakembereknek, amelyet a szakma ma már csak in-app marketingnek hív, azaz alkalmazáson belüli hirdetéseknek. Mivel a csevegő alkalmazásokat (Facebook Messenger, WhatsApp, WeChat) több milliárd felhasználó nézi naponta akár többször is, az itt elhelyezett hirdetésekből jön általában a legtöbb profit a cégek számára.
Régen be kellett érnünk a csúnya szalaghirdetésekkel, a borzalmas villogó GIF bannerekkel, vagy az oldalsávokba beletuszkolt csúnya, eltorzult képekkel összetákolt reklámokkal. Ma már persze könnyebb a helyzet, hiszen szinte minden típusú felületre megvannak a méretbeli és mennyiségi követelmények, legyen az a szöveg mérete karakterben, a kép felbontása vagy a videó hossza.
Influencer marketing és pontosabb célzás
Az influencer marketing azt jelenti, hogy egy lehetőleg több milliós vagy legalább több százezer felhasználó által követett celebet szponzorál egy cég.
Gondoljunk csak a sportolókra és a sportszergyártó cégekre, a szakácsokra és a konyhai eszközökre, a fodrászokra és a fodrász kellékekre, stb. Minden szakmában vagy hobbiban már látni influencereket, akiket gyakran több cég is felkér, hogy használja és promotálja a termékeit a videóikban vagy például Instagramon egy-egy posztban.
A rengeteg analitikai eszköznek köszönhetően ma már rálátnak az anonim vásárlói adatokra a keresőmarketing szakemberek, így a hirdetéseket is könnyebben tudják egyedire szabni. Ezért lehet az, hogy a keresőkben olyan hirdetéseket látunk, amik relevánsak számunkra.
A keresőmarketing sok újításon esett át az elmúlt 10 évben, s ma is folyamatosan változik. Érdemes emiatt mindig résen lenni, hiszen ez a szakma tipikusan olyan, hogyha valaki nem reagál időben az aktuális trendekre, akkor igen könnyen elmaradhat a konkurencia mögött.