Hogyan segítik a chatbotok a keresőmarketing ügynökségek munkáját?

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődése egyben nagyobb mennyiségű automatizációt jelent szinte mindenhol az interneten. Nézzük meg, hogy a chatbotok miért képesek optimálisabb eredményeket hozni mind felhasználói élmény, mind keresőmarketing szempontból.

Eleinte még idegesítőek voltak a chatbotok

5-10 évvel ezelőtt amikor egy-egy cég egy webáruházban chat ablakokkal próbálta segíteni a vásárlókat, a többségnek negatív felhasználói élményt okozott, mert ezekben az időkben még nem automatikus választ kaptak az emberek, hanem egy amúgy is folyamatosan túlórázó ügyfélszolgálatos próbált meg válaszolni a rengeteg felhasználótól érkező kérdésre és kérésre. A felhasználó pedig csak annyit látott, hogy nem érkezik válasz a chat ablakban.

Ezekben az időkben itthon még szinte elképzelhetetlen volt az, hogy egy cég meg tudjon fizetni egy olyan programozói gárdát, amely le tud fejleszteni egy nemcsak használható, de működő chatbotot, mely részben fel tudta volna váltani az emberi munkát. Emiatt az első években pozitív élmény helyett negatív élmény volt a felhasználók számára gyakorlatilag minden típusú chat ablak.

Szerencsére néhány éve már például a Google Asszisztens, az Apple Siri vagy az Amazon Alexa meghozta a várva várt pozitív felhasználói élményt, hiszen ezek a segítő eszközök már nemcsak a keresőkből tudják pillanatok alatt előhívni az adott kérdésre a választ, hanem tanulni is tudnak.
 

Mire tudják használni a chatbotokat a keresőmarketing ügynökségek?

A chatbotokat nemcsak a keresőmarketingesek használják, hanem például a kommunikációs, elemzői, ügyfélszolgálatos, fejlesztői, oktatási, szórakoztatói, pénzügyi, élelmiszeri, játék, egészségügyi, HR, hírszerzési, vagy vásárlási szektorok is.

A többség arra használja a chatbotokat, hogy ezeken keresztül tudják előszűrni a vásárlói kérdéseket, igényeket vagy kéréseket. Ez azt jelenti például a gyakorlatban, hogy az ügyfélszolgálatos nem közvetlenül kerül kapcsolatba a chat ablakban a felhasználóval, hanem a chatbot, s csak akkor jut el egy élő ügyfélszolgálatos kollégához a felhasználói kérés, ha azt nem sikerült megoldania a mesterséges intelligenciát alkalmazó chatbotnak.

A keresőmarketing ügynökségek arra használják például egy-egy oldalra kitett chat ablakot, hogy felmérjék, milyen témájú, típusú vagy stílusú kérdésekkel-kérésekkel fordulnak a felhasználók a chat ablakhoz.

Ebből meg tudják állapítani, hogy milyen információk hiányoznak - vagy nincsenek elég egyértelműen feltüntetve - az adott webes felületen, így az ilyen típusú problémákat is egyszerűbben tudják kezelni.

Természetesen azt is látják, hogy mikor használják a legtöbben a chatbotokat, s azt is meg tudják állapítani, hogy egy-egy megkeresés után sikerül-e lebonyolítania a felhasználónak egy vásárlást, vagy inkább elhagyja az oldalt.

A chatbotokat is tudni kell használni

Sokan követik el azt az óriási hibát, hogy olyan helyekre tesznek ki chatbotokat, ahol olvasnak az emberek. Például egy hírportálon, ahol a felhasználók többsége olvasni szokta a híreket, nemcsak idegesítő egy chat ablak felugrása, hanem egyben megszakítja az olvasást - tehát gátolja az oldal gördülékeny felhasználását. Ennek semmi értelme.

Vírus Média Keresőmarketing Ügynökségünk emiatt különös hangsúlyt fektet arra, hogy eldöntse mely oldalakra érdemes és hasznos kitenni chatbotokat, mert például egy vásárlást segítő chatbot és egy olvasást megakadályozó, hirtelen a képernyő felét eltakaró chat ablak eltérő felhasználói élményt fog nyújtani a látogatóknak.

Természetesen nem fogják teljesen felváltani a chatbotok az emberi munkaerőt, mert az esetek többségében a gyakran ismétlődő, könnyen kezelhető szituációkat bízzák rá a mesterséges intelligenciát használó programokra. S amennyiben szükséges egy emberi jelenlét, akkor az esetek többségében ezt jelzi a chatbot a felhasználónak. Például keres egy bérelhető autót jövő héttől, és a chatbot megírja neki, hogy pl.: munkatársunk hamarosan felhívja a foglalással kapcsolatban.

Tehát az esetek többségében a chatbotnál kezdődik a kommunikáció, majd emberi munkaerőnél fejeződik be, mely még így is dollármilliókat hagy a cégek zsebében éves szinten.