A marketing gyakorlatilag a vásárlás és a döntéshozatal köré épített vállalati érdekeket képviselő pszichológia. Nagyon leegyszerűsítve: a marketingeseknek meg kell találniuk az emberekben azokat a gyenge pontokat, amikor olyan érzelmi vagy idegi állapotba kerülnek, hogy egy-egy termék megvásárlására azt hiszik, hogy ettől jobb lesz nekik. Nem véletlen emiatt az, hogy egyre fontosabb szerepet kapnak a YouTube hirdetésekben az emberi érzelmek, mert 5 másodpercük van a marketingeseknek arra, hogy az emberek ne ugorják át a reklámjaikat egy-egy videó közben, hanem végignézzék azokat.
Milyen érzésekre kell hatni az első 5 másodpercben egy YouTube hirdetésben?
Humor
A legtöbb ember nem a szomorú, lélegzetelállító vagy felemelő-hatásvadász reklámokra emlékszik, hanem a humoros promóciókra. Az első 5 másodpercben emiatt az a legfontosabb egy YouTube reklámban, hogy történjen egy olyan vicces esemény, amivel azonosulni tudnak a felhasználók, s nem fogják átugrani a reklámot.
Természetesen nem minden vállalati szektor engedheti meg magának a humoros hangnemet, de érdemes példát venni a nemzetközi autógyártóktól, a médiaszolgáltatóktól vagy a biztosítási ágazatoktól. Szinte gyönyörű volt nézni, ahogy a BMW, az Audi és a Subaru megpróbálta felülmúlni egymást, mire a végén a Bentley csak stílusosan beintett nekik.
Egy kis kreativitással még a legnehezebben eladható termékekről is lehet olyan frappáns reklámot készíteni, hogy nemcsak az első 5 másodperc fogja lefoglalni a felhasználók figyelmét, hanem kíváncsian várják majd a folytatást.
Zene
Természetesen a zenére is érdemes odafigyelni, így itt is a legtöbb esetben a
viccesen hangzó zene szokott a legsikeresebb lenni, amennyiben termék eladásról szól a promóció. Viszont amikor egy márkát szeretnénk népszerűsíteni, akkor érdemes akár hang nélkül megjeleníteni a logót vagy jeligét, majd utána betenni valamilyen érdekes és egyedi zenét, melyet akár meg is tudnak jegyezni a felhasználók. Nem hiába készítettek egyszerűen megjegyezhető zenéket a tévés reklámoknak régebben, mert azokat könnyen meg tudták jegyezni az emberek, s gyakran tudat alatt is azt a terméket választották az üzletekben, aminek a zenéjére emlékeztek a tévéből.
Felismeri magát a felhasználó a reklámban
Az azonosulás az egyik legfontosabb tényező a YouTube hirdetések során, viszont ezt elérni az első 5 másodpercben igen nehéz. Gondoljunk csak bele, egy-egy valós szituációban csak akkkor tudunk igazán együttérzőek lenni, vagy azonosulni egy-egy problémával, ha hosszabb ideig vagyunk kitéve az adott élethelyzetnek.
A YouTube reklámok szinte ugyanolyanok, mint a tévés reklámok, viszont itt drasztikusan kevesebb idejük van arra a SEM szakembereknek, hogy ne csak 5 másodpercet, hanem akár perceket tudjanak elcsalni egy-egy felhasználó idejéből.
Ehhez gyorsan kell létrehozni egy olyan szituációt, amelynek az első 5 másodpercében már magára tud ismerni a látogató. Amennyiben nem történik meg az azonosulás a reklámban szereplő élethelyzettel, vajmi kevés esély van arra, hogy rákattintson a reklámra a user és vásároljon.
Továbbra is a kreativitás a legfontosabb faktor
Egy itthoni kisvállalkozásnak nem kell milliós marketing büdzsé egy frappáns
YouTube hirdetés elkészítéséhez, hiszen egy jó ötlethez gyakran elég egy okostelefon és egy profi - de szerencsére bárki számára elérhető - videószerkesztő szoftver.
Persze egy zseniális dizájner és néhány tech szakember is képes olyan ütős videóanyagokat készíteni, hogy a profi hirdetéskészítők is csak lesnek. Érdemes megnézni például a demókat készítő embereket, hogy milyen zenéket és effekteket használnak ahhoz, hogy át tudják adni az embereknek vizuálisan és auditálisan azt, amit egy éve megálmodtak. Természetesen ők ezt lekódolják, aki pedig nem tud kódolni, az használja a kamerát.
A kreativitás zseniális eredményeket képes elérni a marketing kampányok során, így a YouTube hirdetések megalkotásánál is ennek kellene a központi szerepben lennie, mert továbbra sem érdekel senkit sem a termék, hanem az érzés, amit a termék megvásárlása fog okozni a felhasználóknak.