2012.08.27.
Miben más a mobil SEO?
A keresőoptimalizálás is változik az új paradigma, a mobiltelefonos internetezés megjelenésével. Minél jobban elterjed a mobilinternet, annál fontosabb lesz, hogy a mobiltelefonok böngészőjében is a mi weblapunkat nézzék majd. De nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a keresőoptimalizálás speciális részterülete a mobiloptimalizáció.
Az mSEO jelenleg a legdinamikusabb fejlődés előtt álló terület. Aki használt már keresésre táblagépet, de még inkább okostelefont, pontosan tudja, hogy nagyon más felületet lát, mint ami például egy laptopon vagy asztali számítógépen megszokott. A hagyományos, a megkülönböztetés miatt desktop SEO-nak nevezett előírások természetesen nem változnak, a mobiltartalmak szempontjából is nagyon sok a hasonlóság, de van néhány különbség is, ha mobilkeresésekre is optimalizálunk.
A laptop kijelzője jóval nagyobb, így több találatot tudunk kényelmesen áttekinteni. A mobiltelefonokon a többség nem is a Google oldalára navigálva írja be a keresőkifejezést, hanem például a mobilképernyőre illesztett keresőmezőkbe, widgetekbe. A találati lista pedig a mobilkijelzőn rövidebb, így még fontosabb a felvett pozíció.
Már 2009 óta tudjuk, hogy a Google más algoritmust is használ a mobiltalálatokhoz, hiszen igyekszik a mobiltelefonon jellemző keresési szokásoknak leginkább megfelelő találati listát összeállítani. A mobilokon ezért más a találati sorrend.
A felmérések szerint a keresések több mint 85%-ában mást látunk asztali számítógépünkön és mobiltelefonunkon ugyanarra a keresésre! Az okostelefonokról a legtöbbet a keresési oldalakat látogatják, ez a teljes böngészőforgalom 77%-a. Ezután jönnek a közösségi oldalak (65%) és a kiskereskedelmi e-commerce oldalak (46%). A felhasználók 89%-a keresésre és olvasásra használja a mobilinternetet. 77%-uk a boltban, 43%-uk pedig az iskolába vagy munkába menet keres. A mobil találati felületen a kattintások 90%-át az első négy találat kapja.
Az előrekerüléshez előnyt jelenthet a kifejezetten smartphone-okra optimalizált weboldal megléte, ezeket ugyanis külön spider térképezi fel. A .mobi TLD (legfelső szintű domain név) nem rendelkezik plusz erővel, viszont a kifejezetten mobiltelefonokra épített oldal jót tesz. Egy CSS-váltással is megoldható, hogy a mobilokon másképpen jelenjen meg az oldalunk, de ilyenkor nem lehet kifejezetten a mobilváltozatra linképíteni, vagy azt külön linkelni.
Ha a domain.hu típusú weblapunkhoz készül egy mobilváltozat mondjuk az m.domain.hu aldoménre, akkor ezen sokkal hatékonyabban is jeleníthetünk meg mobilspecifikus tartalmat. Ami fontos, hogy a mobilváltozat kialakításában is vegyük igénybe keresőoptimalizációs szakember tanácsait, ugyanis nagyon fontos, hogy a külön mobilsite ne duplikált tartalomként jelenjen meg a Google előtt, ezért az m aldomain canonical meta tag megfelelő használata elengedhetetlen.
Ez egyben azt is jelenti, hogy a mobiltartalmakat nem szabad blokkolni a robots.txt-ben. A mobiloldalnak külön sitemap-re van szüksége, és célszerű HTML5-ben készíteni. A validálás és a session ID-k kerülése hasonlóan fontos, mint a desktop SEO-ban. A Google júniusban közzétette hivatalos irányelveit az mSEO-val kapcsolatban.
A jövőben az várható, hogy a lokalitás nagyon fontos szerepet kap a mobiltelefonos találati listákon. Ez azt jelenti, hogy a kereső egyre nagyobb hangsúllyal veheti figyelembe akár azt az információt is – ha a birtokában van –, hogy a keresést kezdeményező éppen hol tartózkodik.
Nyilvánvalóan, ha valaki a telefonján éttermet keres, az igazán releváns találati listán a közelben található éttermek jelennek meg. Ezért fontossá válik majd, hogy a Google azt is azonosíthassa szolgáltatók esetében, hogy a szolgáltatás helyileg hol érhető el.
Ez a földrajzi pontosítás is a keresőoptimalizáció területére tartozik.