Mi a KPI és miért van rá szükség?

A legtöbb e-commerce weboldal esetében nem fordítanak kellő figyelmet az elérhető adatok elemzésére, de ugyanígy elmarad a célok pontos meghatározása. A többség például kizárólag akként számolja ki a hirdetések hatékonyságát, hogy azok hány átkattintást hoznak.

De hiába kapunk egy számot, mely szerint egy látogató például húsz forintba került, ha nem tudjuk megállapítani, hogy az így érkezők mennyi bevételt hoznak. Egyetlen kattintásért kétezer forint sem lenne sok, ha húszezret keresnénk vele. A magas átkattintási arány ezért önmagában még semmi.

A display felületeken történő kattintások 67%-áért mindössze a felhasználók 4%-a felelős. Ez azt jelenti, hogy a átkattintás alapú kampány esetében a kifizetett összeg hatvanhét százalékát a látogatók négy százalékára költjük el – de hol marad a többi 96%?

Éppen ezért úgynevezett fő teljesítménymutatókat vagy kulcsfontossű mutatókat, azaz KPI-t kell vizsgálnunk. Határozzuk meg a távlati célokat, majd azt, hogy milyen lépésekben, milyen részcélok teljesítésével érhetjük el ezt.

Például szükségünk van 500 regisztrált vásárlóra, akkor legyen a heti célunk öt új regisztráló, majd havonta tíz százalékkal több hetente. Mérjünk mindent, amit lehet: nem elég az eladások számát és értékét fölírni, tudni kell, hogy hány érdeklődő telefonhívás, e-mail érkezik, valamint hányan látogatják meg az oldalt, majd hagyják el vásárlás nélkül.

Egy szépségápolási webáruház számára például a bevétel jelentős részét a visszatérő látogatók adhatják. Ennek az áruháznak a KPI-je a visszatérő vásárlókra irányul.

Hogyan lehet megtartani őket és gyarapítani a számukat? Ez fontosabb kérdés, mint olyan új vásárlókat behozni, akik többé nem térnek vissza.