2012.07.23.
Hová tűnnek a vevők?
Egy webáruházban nem az a legfontosabb, hogy sok látogató legyen, hanem az, hogy sokan vásároljanak. A tömeg természetesen nagyobb vásárlószámot eredményezhet, de sokkal jobban járunk, ha csak napi 100 látogatónk van 25%-os konverzióval (napi 25 vásárlás), mintha napi 1000 látogatónk 1%-os eredménnyel (10 vásárlás naponta).
A konverzió az elérni kívánt cél: lehet egy hírlevélre való feliratkozás vagy egy konkrét helyre kattintás is. E-commerce weboldalakon általában a vásárlást tekintjük annak. A Google Analytics ingyenes webanalitikai eszközzel követhetjük a csatornát, melyen a látogatónak végig kell mennie, hogy megrendelő váljék belőle.
Ha figyeljük a csatornaútvonalat, megláthatjuk, hol morzsolódnak le a lehetséges vevők. A webáruházak tulajdonosai gyakran nem is sejtik, de bevételeik jelentős részét ott vesztik el az e-kereskedelmi oldalak, mikor a vásárlónak véglegesítenie kellene a rendelését.
A kutatások szerint a hazai felhasználók körülbelül 60%-a hagyja ott a webáruházban a telepakolt kosarat a megrendelés előtt! Ez elképesztő adat. Legfőbb oka a célcsatorna rossz kialakítása: a helytelen usability miatt a vásárló számára nem egyértelmű, hogy mit kellene tennie, esetleg nincs benne elég bizalom bankkártyaadatai megadásához vagy (és ez a leggyakoribb) sokallja a postaköltséget, mely mértéke csak itt derül ki számára.
Az Analytics lehetőséget ad úgynevezett célok meghatározására, mely jellemzően egy olyan navigációs útvonal lehet, melyet a felhasználónak végig kellene járnia, hogy a célkonverzió megtörténjék.
Ha tisztán látjuk, leggyakrabban hol akadnak el a látogatók a megrendelés során, úgy webhelyfejlesztéseink fókuszába ezen probléma felszámolása kerülhet.